Menu
Ярослав Бартош: Новоутворені громади мать бути самодостатніми

Ярослав Бартош: Новоутворені громади мать бути самодостатніми

By In Новини, Об'єднання громад On 18.04.2016


DSC_9183Децентралізація та об’єднання громад є одним з базових елементів тих стандартів, за якими живе Європа, зрештою, увесь цивілізований світ   

Своїми міркуваннями з приводу децентралізації поділився голова райдержадміністрації Ярослав Бартош:

– У нас, на жаль, залишилась радянська модель способу життя і розподілу коштів на ті чи інші потреби. Нинішній день поставив нову мітку відліку: всі повноваження щодо фінансів, послуг, бачення майбутнього слід передати безпосередньо на місця. Словом, йдемо до того, на чому неодноразово загострювали увагу Президент України, уряд – громада має стати центром, тим фокусом, завдяки якому має бути краще. Щоб це здійснити – маємо провести децентралізацію влади. Отож, нові громади матимуть статус міста обласного значення, будуть отримувати бюджетні асигнування і субвенції з держбюджету безпосередньо у бюджет громад.

Наш район ідеально вписувався у цю модель. Так, багатьох могло насторожувати, що, мовляв, громада громіздка, все ж -100 тисяч жителів. Але… Як на думку багатьох експертів – самодостатня і багатообіцяюча.

Нині приблизно 20 тисяч жителів об’єднались у Великокучурівську об’єднану громаду. Влада, настільки могла у рамках існуючого законодавства, підтримала ініціативи новоутвореної громади. До речі, хочу наголосити: у нашому районі доволі демократично триває цей процес децентралізації та об’єднання, йде його публічне обговорення. Фактично, ведемо цю дискусію впродовж року, як на загальних зборах тих чи інших населених пунктів, так і на різного рівня нарадах.

У цьому році, якщо не відбудеться жодних змін, процес децентралізації мав би завершитись.

Принаймні передбачається, що у наступному році змінять порядок формування бюджету. Тому напрошується логічний висновок: до цього часу буде завершено процес утворення громад. Бо не може бути, щоб частина держави жила за одними правилами, а інша – за іншими. Отож, до 15 червня мають прийняти відповідні рішення, а до 15 вересня всі громади, які подали заявки,  мають бути зареєстрованими в Кабінеті Міністрів: їх  включать у відповідний перелік.

Якби хто хотів чи не хотів, але центром потужної громади має стати Сторожинець

Зрозуміло, що саме тут впродовж багатьох років створювалась база для функціонування всіх служб і структур. Саме райцентр традиційно сплачує найбільші податки і збори. А найбільшими наповнювачами бюджету, принаймні нині, є саме Сторожинецькі районні бюджетні установи.

Що ж відбуватиметься у новій громаді? Передусім з «нуля» треба буде утворювати, скажімо, управління Пенсійного фонду, соцзахисту тощо. Це доволі проблематично. Це нові виклики.

Чи, візьмемо для прикладу, надання медпослуг. Та медична субвенція, яка надійшла у Великий Кучурів, на жаль, лиш частково повернулась на покриття видатків центральній районній лікарні. А великокучурівці звертались за меддопомогою і у Сторожинець. Отож, виникають питання: чи може новоутворена громада, у яку надійшли кошти з Києва на медичне обслуговування у розрахунку на кожного жителя, створити весь спектр медичних послуг (щоб у ній ефективно запрацювали хірургічне, пологове відділення тощо)? Тому такі «розриви» не на користь новоутвореним громадам, з одного боку, і районній лікарні, яка була розрахована на 100 000 мешканців району, з іншого. Якщо гіпотетично вийде 2-3 громади у «вільне плавання», то неодмінно постане питання про існування райлікарні, про те, де будуть отримувати наші люди меддопомогу. У Чернівцях? А хто однозначно може запевнити, що у Чернівцях їх приймуть? Міркую, що з часом ці моменти будуть врегульовані. Цю інформацію ми зі свого боку доносимо і народним депутатам, і на різноманітних обласних нарадах.

Інше питання. Ми говоримо нині, що новоутворені громади мають бути самодостатніми. Передусім хочу зауважити, що словосполучення «нам виділять», звідки б то не було почутим, треба призабувати.

Дехто засів за  калькулятор, доводячи, що, скажімо, Сторожинцю достатньо об’єднатись з декількома найближчими селами, щоб ледь не купатись у коштах і жити самодостатньо стверджую: це – самообман. Це – по-перше. А по-друге, у законі про децентралізацію прописано:  субвенція на розвиток громади буде надходити в розрахунку на сільського жителя. На цьому  вкотре наголошуємо. Тому, чим більше сільського жителя буде у Сторожинецькій громаді, тим більшою буде субвенція. До речі, Великокучурівська об’єднана громада отримує держави на підтримку у п’ять разів більше коштів, ніж, скажімо, Глибока, яка є селищем міського типу. І ще одне, не менш важливе облдержадміністрація та облрада затверджують перелік громад, які виступили з ініціативою щодо об’єднання, але й, водночас, вони відстежуватимуть питання, пов’язані зі самодостатністю існування таких громад. Бо не повинно відбутись подрібнення, після якого всі стояли б з протягнутою рукою. Наголошую: органи державної влади не мають в той чи інший спосіб заважати утворенню нових громад. Але, водночас, маю право розповісти людям про позитиви і негативи, які можуть виникнути. Бо неодмінно прийде відповідальність до громад за неспроможність надати повний спектр послуг. Тому закликаю всіх до зваженості.

Газета «Рідний край», № 16 від 15 квітня 2016 року.


About the Author

Admin 2

Comments are closed here.